شبکه بهداشت و درمان نور
۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ آبان
br ENGLISH
فشار خون

4 مهر روز جهانی قلب گرامي باد  
                                

- تمامی مردهای بالای 40 سال و زنان بالای 50 سال ، افراد دارای سابقه چربی خون ،کلسترول ، فشار خون و قندخون بالا ، سیگاریها ، افراد چاق، افراد فاقد فعالیت بدنی ، مضطرب ، عصبانی و همه آنانیکه بستگان درجه یک شان بیماری قلبی دارند باید از سالم بودن قلب خود مطمئن شوند

- فعالیت منظم جسمانی 60-30 دقیقه در روزدر کاهش یاکنترل عوامل خطر زای قلبی عروقی از جمله پرفشاری خون ، افزایش کلسترول خون ، افزایش وزن و قند خون به شما کمک میکند

-کاهش وزن ، فعالیت ملایم و ورزش روزانه ، ترک سیگار ، کنترل چربی خون ، فشار خون و قند خون ، کاستن استرس و عصبانیت و رعایت کامل دستورات پزشک مهمترین راههای پیشگیری از بروز درد قلبی است

- مصرف کمتر نمک و غذا های شور باعث کاهش فشار خون شده و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش میدهد

- استفاده از روغن مایع به جای روغن جامد خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی را کم میکند

- استرس را از خود دور کنید مواظب وزنتان باشید تا چاق نشوید- تلاش زیاد ، هیجان و تشنج در بالا رفتن فشار خون موثر است پس از آن پرهیز کنید

-از تکه های مناسب گوشت حدود 40 تا 60 گرم در هر وعده استفاده کنید مصرف مستمر ماهی از ابتلا به بیماری قلبی و عروقی میکاهد

- هرگونه چربی قابل رویت گوشت را قبل از پخت بردارید  و پوست مرغ و جوجه را نیز قبل از پخت بکنید

- محصولات لبنی پرچرب را محدود کنید منابع لبنی کم چرب همان مقدار کلسیم را با چربی کمتر دارند

- از سرخ کردن غذا پرهیزکرده و از روشهای بخار پز ، جوشاندن ، کباب کردن و تفت دادن استفاده کنید

- هرگز سیگار دود نکرده و در مکانهایی که دود سیگار پراکنده است تا حدامکان حضور نداشته باشید- اگر سیگاری هستید و دارای فشارخون، کلسترول و قند بالا هستید فورا به ترک سیگار اقدام کنید

- برای کاهش تری گلیسرید و کلسترول علاوه بر کم کردن مصرف چربیها از خوردن بی رویه مواد قندی و نشاسته ای مانند ماکارونی ، برنج ، قند ، انواع شیرینی ، مربا ، عسل ، شربت و نوشابه خودداری کنید

- از مصرف زياد زرده تخم مرغ ، گوشت قرمز ، انواع چربی ، جگر ، قلوه ، مغز ، کره و روغن نباتی خود داري کنید

-آیا میدانید مصرف روزانه ماهی ، سیر ، گردو ، فندق ، بادام کوهی ، روغن زیتون ، آفتابگردان و سویا  چربیهای مضر خون را کاهش میدهد ؟

- قلب سالم :   با تغذیه سالم ، کاهش استرس ،ترک دخانیات و ورزش منظم

 

*كاهش وزن منجربه پايين آمدن فشار خون مي شود.

عوامل خطر ساز بيماريهاي قلبي عروقي:

*تغذيه نامناسب     *كم تحركي و بي تحركي *مصرف دخانيات   *استرس   *چاقي و افزايش وزن *فشار خون بالا *چربي خون بالا *ديابت

*افرادي كه داراي بيماري قلبي هستند بايستي هفته اي 180 گرم (دو بار در هفته و هر بار 90 گرم ) ماهي مصرف كنندكه به خاطر داشتن اسيد هاي چرب امگا-3 باعث كاهش كلسترول خون شده و احتمال ابتلا به سكته هاي قلبي را كاهش مي دهد.

 

اهميت ورزش در پيش دردهای قلبی (سکته)

انجام ورزشهای سبک طبق آمارهای جهانی نه تنها قادر است انواع دردهای قلبی پایدار و غیرپایدار را تسکین و کاهش دهد بلکه قادر است سبب حل شدن لخته های داخل خون شریانی قلب شده و از بروز سکته های بعدی ممانعت کند. همچنین ورزشهای سبک مانع از رسوب پلاکهای چربی در داخل عروق کرونر قلب و یا عروق سایر نقاط بدن شده و در پیشگیری بیماریهای قلبی عروقی افرادی که یکباره به انفارکتوس مبتلا شده اند دخیل می باشد.    

ازدیاد چربی خون

ورزش منظم ومستمر در بیمارانی که دارای چربی خون بالایی هستند، قادر است کلسترول را کاهش و در عوض باعث ازدیاد چربی مفید خون شود.

 

1390/10/28
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal